Kaisīt ceļus biežāk vai pagaidīt? Viena negadījuma izmaksas

Pēc pēdējo dienu daudzajām avārijām uz gandrīz visiem valsts nozīmes centrālajiem ceļiem tviterī ir redzama diskusija, kuras divus pamatvariantus var īsi reducēt līdz: “stulbā valsts” vai “stulbie autobraucēji”.

Kaspars Foigts (@laacz) savā blogā jautājumam ir piegājis sistēmiski un aprakstījis, ko mums tagad katram vajadzētu darīt. Ja īsi: 1) iniciēt autoceļu uzturēšanas prasību paaugstināšanu (t.i. atbilstošo MK noteikumu maiņu), un 2) padomāt par savām braukšanas prasmēm. Var, protams, gānīties par autoceļu uzturētājiem, bet pat paaugstinot uzturēšanas kvalitāti un biežumu, uz šosejas pie stūres sēžam mēs paši.

Gribu pievienot Laacz iesāktajai tēmai skatījumu no ekonomista skatpunkta. Ekonomika, manuprāt, vispār ir par izvēlēm un lēmumu pieņemšanu. Kaisīt ceļus, vai pagaidīt, lai nokūst. Remontēt šo posmu, vai citu posmu. Pārbūvēt šo krustojumu, vai izremontēt pāris kilometrus ceļa citur. Kā izvēlēties?

It kā jau vienkārši- kas izdevīgāk? Kur ir lielāks ieguvums, vai ne?

Vienkārši tas tiešām ir. No aprēķinu viedokļa. Un sarežģīti, jo skar cilvēku dzīvības. Lai nebūtu gari un plaši jādiskutē par ētiku, cilvēka dzīves nenovērtējamību, unikalitāti un līdzīgām netveramām lietām, tad aprēķinu nesauc vis par “cilvēka vērtību”, bet gan par “zaudējumiem, kas radušies no bojā gājušā vai ievainotā”. Un šajā rādītājā pieticīgi ierēķina medicīniskās izmaksas, izglītībā ieguldīto, prognozētos neiegūtos nodokļus, nesaražoto kopproduktu u.c. faktorus, kurus ir iespējams aprēķināt.

Nevajag aizmirst emocionālās traumas pašiem, tuviniekiem, citiem iesaistītajiem. Nedomāju, ka tā auto vadītājs, kurš nepaspēja izvairīties Medemciema krustojumā, vai tā glābēju auto vadītājs, kurš avarēja un nospieda divus cilvēkus, būs ļoti produktīvi. Vismaz tuvākajā laikā nē. Kur tad vēl visas lietas, tiesas un citi laika patēriņi. Bet tos šajos aprēķinos neņem vērā, jo tie ir grūti aprēķināmi.

Kādi ir zaudējumi no viena bojā gājušā vai ievainotā?

Lai varētu pamatot to vai citu pasākumu veikšanu vai neveikšanu, piemēram, CSDD savos aprēķinos izmanto Road Safety and Environmental Benefit-Cost and Cost-Effectiveness Analysis for Use in Decision-Making. Examples of assessed road safety measures – a short handbook. Funded by the European Commission, 2005, savukārt viena cietušā vai bojā gājušā izmaksas tiek rēķinātas pēc 1995.gadā kopā ar RTU izstrādātās “Ceļu satiksmes negadījumu rezultātā valstij radīto tautsaimniecības zaudējumu aprēķina metodikas.”

Pēc 2013.gada datiem (pārrēķinot uz eiro), vidējās izmaksas ir sekojošas:

Zaudējumi, ko rada viens CSN, kurā nav cietušo: 3 437.84 EUR

Zaudējumi, ko rada viens CSN ievainotais: 6 018.75 EUR

Zaudējumi, ko rada viens CSN bojā gājušais: 498 773.18 EUR

Tie ir 2013.gada rādītāji, tāpēc, ņemot vērā inflāciju un aprēķinu ērtības labā, pieņemsim zaudējumus no viena bojā gājušā 500 000 EUR jeb 0,5 M EUR.

Ja piemērosim šos pašus rādītājus ceļu apsaimniekošanā, saņemsim pēdējās dienās notikušo avāriju zaudējumus. Jau pieminētā 67 gadus vecās vecmāmiņas un 6 gadīgā bērna bojā eja Medemciema krustojumā: 1 miljons Eiro. Divi glābēju mašīnas nospiestie cilvēki: vēl 1 miljons Eiro.

Varam domāt, vai rekonstruēt minēto krustojumu vai biežāk kaisīt ceļus maksā vairāk vai mazāk.

This entry was posted in Puksti. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kaisīt ceļus biežāk vai pagaidīt? Viena negadījuma izmaksas

  1. Matīss says:

    Šogad uz ceļiem gājuši bojā jau 16 cilvēku…

  2. jjerums says:

    Toms Sadovskis, Valsts policijas sabiedrisko attiecību nodaļa. Pārdomas par tiem pašiem pēdējo dienu notikumiem http://kartenbeks.blogspot.com/2015/01/nepatikamas-vibracijas.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s